Zlatan: "Det är mitt land." och annat om ägodelar. Kung Zlatan.

          Ett konstigt yttrande.Varför påpekar man om ett land att det är ens eget?
Antingen vill man betona sin tillhörighet.  Särskilt om man bor utomlands. Men det finns även en annan betydelse. Nämligen den att man äger landet, att man är dess härskare. Om Zlatan nu tror att han äger landet, så förstår jag bättre varför han säger det. Ty så säger ju en israel om sitt land. Gud har givit det till dem. Så därför är det deras enligt Bibeln.( Ja, definitionen på en israel är inte att denne bor i Israel, men att den tycker så.)
         Ty om man med hotfull stämma uttalar orden:"De är mitt land." så begriper man ofta ingenting. Det är som att höra Erdogan eller Turkiets premiärminister tala om landsmännen som "mina barn". Typ.
         Nu har Erdogan lagt ner åtalen mot dem som har missfirmat honom. Så nu kanske det är fritt fram att kalla Erdogan vad man vill och vad han är. Inte vet jag. Men varför hamnar nu alla journalister i fängelse? Kuppen är stadd i utveckling. Så mycket är säkert. Kanske i permanent.
---
       

Kommentarer

Populära inlägg